Misja

Chcemy, aby Bielsko-Biała było miastem doBBrym do życia. Zarządzane i zaprojektowane tak, by było przyjazne i bezpieczne dla wszystkich.

To miasto w którym, 8 latek bezpiecznie dojedzie tanim i wydajnym transportem publicznym lub rowerem do szkoły, a senior, matka z wózkiem czy osoba z niepełnosprawnościami nie spotka na swojej drodze barier architektonicznych, których nie będzie w stanie pokonać. To wreszcie miejsce do którego młodzi będą chcieli wracać zamiast wyjeżdżać do innych miejsc by tam studiować i pracować. DoBBre miasto to takie, gdzie każdy publicznym transportem czy rowerem bezpiecznie dojedzie do lekarza, na zakupy czy tereny zielone. To miejsce gdzie pieszy jest ważniejszy niż pojazd, a drzewo cenniejsze niż beton. Chcemy by nasze miasto wspierało nas, gdy jest to potrzebne oraz gwarantowało swoim mieszkańcom szeroki pakiet studiów, programów mieszkaniowych dla studentów czy młodych oraz dostęp do kultury i terenów zielonych. Nie chcemy być świadkami znikających drzew i lasów. Traktujemy przyrodę i nasze otoczenie z troską, by służyło nie tylko nam, ale i przyszłym pokoleniom.

Te oczekiwania są realizowane w wielu miastach w Polsce. Nie chcemy im zazdrościć, dlatego zachęcamy do dołączenia do nas! Zbuduj z nami to miasto!

1. Miasto dla młodych

Bielsko-Biała nie jest aktualnie najatrakcyjniejszym miastem dla młodych ludzi. Mimo że może pochwalić się szerszą ofertą akademicką, to z pewnością wciąż nie można nazwać go miastem akademickim. Z tego powodu wielu młodych ludzi decyduje się na opuszczenie Bielska-Białej i rozpoczęcie wyższego etapu edukacji w większych miastach i bardzo często już nie wraca. 

Oprócz myślenia o przyszłości, musimy także sprawić, aby Bielsko-Biała było dla młodych ludzi jak najlepszym wspomnieniem i domem, o którym myśli się ciepło i do którego chętnie się wraca. W tym celu troszczyć należy się również o codzienne potrzeby i rozwój uczniów szkół średnich i podstawowych. Nasze miasto powinno być miastem przyjaznej edukacji, w którym każdy uczeń ma zapewnione wsparcie psychologiczne i gwarancję, że w pierwszej instytucji z jaką ma kontakt - szkole - jego prawa nie będą łamane. Miasto ma także obowiązek sprawienia, aby w szkole jako pierwszej społeczności w której żyjemy kształtować postawy proobywatelskie. Powinno więc wzmacniać finansowo i instytucjonalnie samorządy uczniowskie i promować wśród uczniów udział w inicjatywach takich jak Młodzieżowy Budżet Obywatelski, które pozwalają im na odpowiedzialne i samodzielne decydowanie o swoim otoczeniu. Ważna jest także lokalna promocja praktycznej strony edukacji - współpraca miejskich instytucji kultury i szkół w ciekawych projektach, które mają na celu faktyczny rozwój młodzieży i jej zainteresowań i pozwolenie jej na współdecydowanie o tym, a nie “zaliczenie” obowiązkowych wyjść. 

Sama oferta kulturalna w mieście powinna być atrakcyjna dla młodzieży i studentów, współtworzona z nimi i żywa - to fundament każdego miasta akademickiego. Na tak stworzoną ofertę kulturalną miasto powinno zapewnić komunikację publiczną także w godzinach nocnych i dobre połączenia z okolicznymi miejscowościami, jeśli chcemy udostępnić miasto młodym ludziom. 

Działania te są konieczne, aby zachęcić studentów z innych miejscowości do przyjechania i zamieszkania w Bielsku-Białej oraz tych, którzy już wyjechali - by po studiach wracali do naszego miasta.

2. Miasto dostępne dla wszystkich

3. Transport naprawdę publiczny

Miastem doBBrej mobilności (komunikacja kompleksowo)

Niemalże 170 tysięczne miasto zasługuje na dobrej jakości transport publiczny i spójną sieć dróg rowerowych.

Obecna oferta transportu publicznego nie jest wystarczająca, aby zachęcić do niej więcej użytkowników. Priorytet jest niewątpliwie cały czas położony na indywidualny transport samochodowy, który jest najmniej efektywnym środkiem transportu w miastach. Mała ilość połączeń międzydzielnicowych, praktyczny brak linii nocnych, mała częstotliwość kursowania autobusów, ceny biletów zupełnie nieadekwatne do jakości świadczonych usług czy brak integracji z innymi przewoźnikami na terenie miasta to tylko niektóre z problemów z jakimi na co dzień spotykają się mieszkańcy i mieszkanki.

Tymczasem transport publiczny - autobusowy czy szynowy - jest najbardziej efektywnym sposobem na poruszanie się w miastach. Aby realnie zachęcić mieszkańców do korzystania z niego, powinien on być priorytetem - zarówno w budżecie miasta jak i w kształtowaniu ruchu ulicznego.

Infrastruktura rowerowa będzie w stanie zachęcić większą ilość użytkowników do korzystania z niej, tylko wtedy, jeśli będzie spójna i bezpieczna. W tym momencie nasze miasto posiada zaledwie 30km dróg dla rowerów, a jego celem jest zwiększenie tej liczby do zaledwie 50km w roku 2030. To cel zdecydowanie zbyt mało ambitny.

Transport rowerowy jest zdrową, czystą i efektywną alternatywą dla samochodu, szczególnie w krótszych dystansach.